Kuvan ottanut Asmo Kostia

Sirkka Kuula

Aloitin viulunsoiton opettamisen Kirkkonummen musiikkiopistossa tammikuussa 1974. Siitä lähtien olen opettanut viulunsoittoa jatkuvasti ja aina tiennyt, että tämä työ on juuri minun työtäni!

Vuodet ovat vieneet minut sittemmin Helsingin konservatorion, Vantaan-, Pohjois-Helsingin-, Porvoon- ja Kotkan-Seudun musiikkiopistojen kautta viulunsoiton lehtoriksi Espoon musiikkiopistoon, missä työskentelen tälläkin hetkellä. Kesäisin opetan musiikkileireillä. Välillä opetin myös musiikkia kouluissa.

Opettamisen lisäksi olen konsertoinut omin illoin ja kamarimuusikkona Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Englannissa, Unkarissa ja USA:ssa. Olen myös toiminut avustajana mm. RSO:ssa, Tapiola sinfoniettassa ja Lohjan orkesterissa. Lisäksi olen levyttänyt sekä toimittanut isosetäni Toivo Kuulan musiikkia. Olen soittanut myös EmOpe-jousikvartetissa.

Opetustyössäni pidän tärkeimpänä asiana opettajan ja oppilaan, sekä oppilaan perheen välistä vuorovaikutusta. Koska tiedämme, että viulua oppii soittamaan vain soittamalla, on tärkeää opettaa niin, että kotiharjoittelulle on alusta alkaen selkeät ohjeet ja tavoitteet. Näin lapsille voi syntyä positiivisia onnistumisen kokemuksia säännöllisesti ja riitävän usein.

Olen itse saanut vankan koulun opettajiltani Henrik Botvay Sibelius-Akatemiasta, Maria Vermes Budapestin Franz Liszt -Akatemiasta sekä viulutaiteilija Eugene Sarbu Lontoosta. Viulukouluni metodiikka pohjautuu heiltä opittuihin taitoihin, mistä olen heille lämpimästi kiitollinen!

Minulla on opetusvuosieni aikana ollut eri-ikäisiä oppilaita, joilla on ollut monenlaisia haaveita viulunsoiton suhteen. Useat ovat päässeet opiskelemaan joko Suomessa Sibelius-Akatemiaan tai Ammattikorkeakouluihin tai ulkomaille Saksaan, Itävaltaan tai USA:han. Monista on tullut myös ammattiviulisteja, jotka nyt opettavat musiikkioppilaitoksissa tai soittavat orkestereissa Suomessa tai ulkomailla.

Suurin osa oppilaistani on kuitenkin pitänyt musiikkia harrastuksenaan, ja toivon - ja tiedän - sen rikastavan heidän elämäänsä mitä moninaisemmin tavoin. Tässä kasvussa haluan olla mukana!